Wywiad ze mną o istnieniu w internecie ukazał się w magazynie „Florysta” zima 2015

on

Anna Pawliczko: Na początek, chciałabym zapytać, czy wyobrażasz sobie jakąkolwiek firmę funkcjonującą obecnie bez strony internetowej?

Ja: W obecnych czasach Internet daje ogromne możliwości promocji i pozyskiwania klientów w każdym rodzaju biznesu, czy to w przypadku sprzedaży wiedzy np. szkoleń, czy wszelkiego rodzaju produktów. Szkoda z tych możliwości nie skorzystać.

W związku z tym, że nasz magazyn adresowany jest do branży kwiatowej, załóżmy, że zwraca się do Ciebie florysta z prośbą o zaprojektowanie strony www. Co musisz wiedzieć o jego działalności, potrzebach aby przyjąć zlecenie?

Staram się dowiedzieć jak najwięcej o moim Kliencie. Najchętniej umawiam się na żywo, zeby porozmawiać nie tylko o zleceniu, ale chcę wiedzieć więcej, np. jakie kolory lubi, jakie ma zainteresowania, czy woli styl vintage, czy nowoczesny. To daje mi wyobrażenie jaką graficznie zaprojektować stronę. Bo strona internetowa to nasza wizytówka. Estetyka strony musi pasować do właściciela i biznesu, który buduje.

Co z kolei Ty możesz zaproponować floryście i z jakimi kosztami powinien on się liczyć?

Fluorystyka to piękna dziedzina. Na pewno można wykorzystać wspaniałe zdjęcia kwiatów, które są dostepne w różnych internetowych bankach zdjęć, które nie są drogie, od kilku złotych za zdjęcie. A reszta to zależy od indywidualnych upodobań i potrzeb. Jeżeli chodzi o koszty to oczywiście zależy od zawartości strony, teraz jest wiele darmowych narzędzi wspomagających projektantów stron internetowych, np. sklepy internetowe, czy systemy wprowadzania danych, gdzie tylko trzeba dostosować grafikę i układ do potrzeb klienta. Standardowa strona-wizytówka to koszt od 300 zł – 1500 zł.

Czy w odniesieniu do projektowania stron www. można mówić o trendach, modach?

Oczywiście, jak we wszystkich dziedzinach i tutaj też mamy trendy. Kiedyś modne były strony na czarnym tle, później był boom na flasha i efekty animacyjne, a dzisiaj najładniejsze strony to te na białym tle, proste, jasne, ze światłem. Obecnie obowiazującym trendem jest prostota i minimalizm.

Kwiaciarnie często prowadzą sprzedaż kwiatów poprzez stronę internetową. Czy założenie i prowadzenie e-sklepu wiąże się z jakimiś problemami/komplikacjami?

Jak wspominałam, są dostępne wręcz darmowe lub niedrogie narzędzia do zbudowania sklepu internetowego. Znajdują się one na hostingu – tam gdzie trzymamy stronę lub jako oprogramowanie np. na licencji Open. Webmaster – człowiek, który buduje stronę internetową może łatwo wykorzystać takie oprogramowanie i dostosować do potrzeb klienta.

Dużą bolączką branży florystycznej są kradzieże zdjęć ich prac ze stron internetowych. Czy są skuteczne metody bronienia się przed tym procederem?

Istnieje kilka metod. Przedstawie trzy najskuteczniejsze. Pierwszą z nich jest znak wodny, czyli półprzezroczyste logo lub napis umieszczony na zdjęciu lub nawet podpis, który łatwo można dodać w programie MS Paint.
Nastepną metodą jest wyświetlanie ostrzeżenia o prawach autorskich do zdjęcia w momencie kliknięcia na nim prawym przyciskiem myszy. Do tzw. blokady prawego przycisku służy specjalny skrypt, który jest wpisywany w kod każdej strony. Jeszcze inną metodą jest pokrojenie zdjęcia na mniejsze kawałki. Wtedy wyświetlane jest ono jako tablica mniejszych zdjęć umieszczonych koło siebie. Jak widać można wybrać sobie jakąś ulubioną metodę i ją stosować.

W jakim czasie można liczyć na zwrócenie się kosztów inwestycji w stronę www?

Nawet bardzo szybko. Zależy od sposobu promocji strony internetowej. Ale w dobie portali społecznościowych np. Facebook, GoldenLine itp. promocja jest o wiele prostsza niż kiedykolwiek wcześniej. Promując się na FB za 30 zł można dotrzeć do tysięcy potencjalnych
klientów.

Czy według Ciebie portale społecznościowe typu Facebook mogą wyprzeć tradycyjne strony www?

Nie, posiadanie swojego profilu, czy fan page’a np. na FB nie wystarczy, chociaż jest wielkim ułatwieniem, jak wcześniej wspomniałam, w promocji swojego biznesu. Ale na potralu społecznościowym nie zamieścimy tak przejrzyście swojej oferty, jak to możemy zrobić na stronie internetowej już nie mówiąc o zbudowaniu sklepu internetowego.
Jak już mówimy o promocji, to należy wspomnieć jeszcze o jednym skutecznym narzędziu marketingowym jakim jest własny kanał na YouTube. Przez promowanie swoich produktów, lub dawanie porad (np. na temat jak zrobić kompozycję kwiatową, jak udekorować salę na różne przyjęcia czy jak pielęgnować określone kwiaty) w formie krótkich filmów możemy dotrzeć do jeszcze większej liczby klientów, niż posiadając tylko swoją stronę internetową. W dobie smartphonów i aparatów cyfrowych nakręcenie krótkiego filmu nie powinno stanowić problemu, a posiadanie kanału na YouTube jest całkowicie za darmo.
Gdy chcemy aby kwitł nasz biznes to warto skorzystać z tych wszystkich form promocji w internecie, o których wyżej wspomniałam.

 

www.dlaflorystów.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *